Perinteistä välimerellistä ruokavaliota noudattavat ihmiset sairastuvat muita epätodennäköisemmin masennukseen elämänsä aikana, espanjalainen tutkimus osoitti, että runsaasti vihanneksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja kalaa syövillä riski sairastua masennukseen väheni 30 prosenttia verrattuna niihin, joiden ruokavalio käsitti vain muutaman välimeren ruokavalioon kuuluvista ruoka-aineista.

Tutkijat arvelivat syyn masennusriskin pienenemiseen johtuvan muun muassa siitä, että ruokavalio mm. parantaa verenkiertoa ja estää tulehduksia. Välimeren ruokavalion on todettu myös vähentävän riskiä sairastua  diabetekseen, astmaan ja syöpään.

Archives of General Psychiatry

Advertisement